Czy pracownik na zwolnieniu musi odbierać telefon od pracodawcy? Są różne okoliczności, które trzeba wziąć pod uwagę. Chory na L4 ma się kurować, ale pracodawca ma prawo go skontrolować – również telefonicznie. Zobacz, co mówią eksperci prawa pracy!
Nie ma przepisów, które wprost zakazują lub nakazują cokolwiek w kwestii kontaktów pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, który wziął zwolnienie lekarskie przez internet. Granicę stanowi tutaj wykonywanie obowiązków służbowych, czyli wykorzystywanie L4 niezgodnie z przeznaczeniem. Czy pracownik na zwolnieniu musi odbierać telefon od pracodawcy? Nie ma obowiązku odbierania telefonów od pracodawcy przez pracownika na zwolnieniu lekarskim. Są jednak sytuacje, w których odpowiedź na próbę kontaktu będzie wskazana, choć nie obligatoryjna (przykładowo – podczas kontroli).
Czy pracownik na zwolnieniu musi odbierać telefon od pracodawcy – odpowiedź NIE
W niektórych firmach członkowie zespołu posługują się numerami służbowymi. W takiej sytuacji nawet pojedyncza, krótka rozmowa z przełożonym, klientem albo współpracownikiem może zostać zakwalifikowana przez kontrolerów ZUS-u jako wykonywanie pracy zarobkowej. Pracownik na zwolnieniu lekarskim nie może odbierać telefonu służbowego, od pracodawcy lub kogokolwiek innego. W przeciwnym wypadku naraża się na utratę świadczeń chorobowych. Najlepiej zostawić sprzęt osobie, która tymczasowo przejmuje obowiązki.
A jeżeli numer służbowy jest wykorzystywany także do celów prywatnych albo połączenie przychodzi na osobisty telefon? Wtedy pracownik, który wziął L4 online, łatwo pozna, kiedy dzwoni do niego szef. Jednak nie jest w stanie przewidzieć intencji, przynajmniej na początku. Jeżeli pracodawca próbuje zlecać zadania do wykonania zdalnie lub naciska na przyspieszony powrót do pracy, pracownik powinien odmówić i przestać odbierać kolejne połączenia. Przełożony nie ma prawa wyciągać żadnych konsekwencji służbowych z tytułu takiego zachowania.
Czy pracownik na zwolnieniu musi odbierać telefon od pracodawcy – odpowiedź TAK
Czasami szef albo współpracownicy dzwonią z kurtuazyjnym pytaniem o stan zdrowia i samopoczucie. Brak reakcji na wyraz troski najpewniej pogorszy relacje osobiste i atmosferę po powrocie. Kontrola L4 przez pracodawcę może przybrać formę telefoniczną – pracownik powinien przebywać w miejscu wskazanym na zwolnieniu i stosować się do zaleceń lekarza. Wygodniej będzie porozmawiać chwilę przez telefon, niż brakiem odpowiedzi „zapraszać” do osobistej wizyty.
Czy pracownik na zwolnieniu musi odbierać telefon od pracodawcy? Nie musi, ale w niektórych przypadkach może i wiele ułatwi sobie oraz innym, jeśli odbierze. Niektórzy polecają, by w takiej sytuacji (i po odpowiednim zastrzeżeniu) skorzystać z funkcji nagrywania rozmów, wbudowanej w większość współczesnych urządzeń. Warto to zrobić wypadek gdyby kontrolerzy ZUS-u mieli wątpliwość co do celu tego kontaktu i uważali, że było to wykonywanie obowiązków służbowych i wykorzystywanie L4 niezgodnie z przeznaczeniem. Każdy, kto bierze pewne zwolnienie lekarskie, samodzielnie rozważy wszystkie za i przeciw.