[product_page id="119"]

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci – co musisz o nich wiedzieć?

zaburzenia sensomotoryczne u dzieci

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci to temat, który budzi wiele pytań. Czy wiesz, jak je zidentyfikować? Zobacz, jakie są ich przyczyny i jak możesz pomóc swojemu dziecku. Ten artykuł dostarczy ci ważnych informacji!

Warto zapamiętać

  • Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci to różne problemy z przetwarzaniem sensorycznym, koordynacją ruchów i różnicowaniem bodźców sensorycznych.
  • Zaburzenia przetwarzania sensorycznego objawiają się problemami z prawidłowym przetwarzaniem informacji dostarczanych przez zmysły.
  • Dla skutecznej terapii zaburzeń sensomotorycznych kluczowe jest zrozumienie ich specyfiki przez osoby otaczające dziecko – rodziców, nauczycieli i specjalistów.

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci

Pierwszym krokiem w zrozumieniu zaburzeń sensomotorycznych u dzieci jest pojęcie, czym one są. Te dysfunkcje występują, gdy układ nerwowy dziecka nieprawidłowo przetwarza bodźce zmysłowe. Mogą obejmować różne systemy takie jak czuciowy, słuchowy, wzrokowy, węchu, smakowy czy zmysł równowagi. 

 

Objawy mogą się różnić – niekiedy występuje wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce, a czasem pojawia się zwiększony poziom aktywności ruchowej.

Przyczyny zaburzeń sensomotorycznych

Istnieje wiele potencjalnych przyczyn zaburzeń sensomotorycznych u dzieci, począwszy od predyspozycji genetycznych, poprzez działanie substancji toksycznych w czasie ciąży, a skończywszy na skomplikowanym porodzie. Często zaleca się przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z rodzicami w celu ustalenia potencjalnych przyczyn.

Konsultacja lekarska

Jeżeli podejrzewasz, że twoje dziecko może cierpieć na zaburzenia sensomotoryczne, warto skonsultować się z lekarzem. Dzięki nowym technologiom, takim jak wizyta online, możesz z łatwością otrzymać pomoc i receptę na niezbędne leki (e-recepta), bez konieczności osobistej wizyty w gabinecie lekarskim. Lekarz może także wystawić ci L4 online w przypadku takiej konieczności.

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci – rodzaje

Rozróżnia się trzy główne kategorie zaburzeń sensomotorycznych u dzieci:

  • przetwarzania sensorycznego; 
  • ruchowe;
  • różnicowania sensorycznego.

 

Każda z nich obejmuje różne problemy, które mogą napotkać dzieci, począwszy od trudności z planowaniem ruchu, po problemy z reakcjami na bodźce zmysłowe.

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego

Dzieci z tym rodzajem zaburzeń mają problem z prawidłowym przetwarzaniem informacji dostarczanych przez zmysły. Mogą reagować nadmiernie na niektóre bodźce – na przykład dźwięki mogą być dla nich zbyt głośne, a dotyk zbyt intensywny. Co więcej, mogą także być niedostatecznie wrażliwe na bodźce, które inne dzieci odbierają normalnie.

Zaburzenia ruchowe

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci często obejmują zaburzenia ruchowe. Dotyczą one problemów z koordynacją ruchową i planowaniem ruchu. Dzieci z tymi zaburzeniami mogą mieć trudności z wykonywaniem skomplikowanych czynności, takich jak zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł czy pisanie.

Zaburzenia różnicowania sensorycznego – czym się objawiają?

To zaburzenia, w których dziecko ma trudności z odróżnieniem lub interpretacją różnych bodźców sensorycznych. Na przykład może mieć problemy z rozróżnieniem między gorącym a zimnym, lekkim a ciężkim czy głośnym a cichym.

 

Zrozumienie różnych rodzajów zaburzeń sensomotorycznych jest kluczowe dla prawidłowego zdiagnozowania i podejmowania skutecznych działań terapeutycznych. Każde dziecko jest inne i może przejawiać różne objawy – nie zawsze muszą one idealnie wpisywać się w opisane kategorie. Pamiętaj, że jeśli twoje dziecko wymaga opieki, możesz zgłosić się na zdalną wizytę lekarską i poprosić o zwolnienie lekarskie online.

Czym jest integracja sensoryczna i na czym polegają jej zaburzenia?

Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu mózg organizuje i interpretuje informacje z różnych zmysłów, umożliwiając człowiekowi pełne zrozumienie otaczającego go świata. 

 

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć problemy z koordynacją swoich ruchów, a także z odczuwaniem i reagowaniem na bodźce sensoryczne. Mogą na przykład mieć trudności z zadaniami wymagającymi koordynacji rąk i oczu, takimi jak rysowanie czy pisanie. Mogą także być wyjątkowo wrażliwe na dźwięki, światło czy dotyk, lub na odwrót: wykazywać zbyt małą reakcję na bodźce, które normalnie wywołują silne reakcje.

Zaburzenia propriocepcji

Propriocepcja to „szósty zmysł”, który pozwala na odczuwanie pozycji ciała w przestrzeni i kontrolę ruchów. Dzieci z zaburzeniami propriocepcji mogą mieć trudności z utrzymaniem równowagi, skoordynowaniem ruchów czy oceną siły, jakiej potrzebują do wykonania danego zadania – na przykład mogą zbyt mocno ściskać kredki lub zbyt mocno naciskać podczas pisania.

Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci – leczenie

Leczenie zaburzeń sensomotorycznych u dzieci jest złożonym procesem, który wymaga indywidualnego podejścia i współpracy specjalistów, takich jak fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi, logopedzi, psycholodzy i pedagodzy specjalni. Celem terapii jest poprawa zdolności dziecka do prawidłowego przetwarzania bodźców sensorycznych i koordynowania ruchów. W tym celu stosuje się różne metody, takie jak terapia integracji sensorycznej, terapia ruchowa czy terapia mowy. 

Jak przebiega terapia?

Jak wygląda terapia, jeśli występują zaburzenia sensomotoryczne u dzieci? Terapia jest zazwyczaj prowadzona w formie zabaw terapeutycznych, które są dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Wszystkie te działania mają na celu poprawę jakości życia dziecka, rozwijanie jego samodzielności i umiejętności radzenia sobie z codziennymi czynnościami. Istotnym aspektem jest także wsparcie dla rodziców, którzy często potrzebują pomocy w zrozumieniu i radzeniu sobie z problemami swojego dziecka.

 

Wiesz już, czym są zaburzenia sensomotoryczne u dzieci i jakie są ich rodzaje. Zrozumienie tych specyficznych kategorii zaburzeń sensomotorycznych jest istotne dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, którzy mogą odpowiednio dostosować terapię i strategie interwencyjne, aby pomóc dziecku lepiej funkcjonować w różnych środowiskach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *